KANKAANPAINANTAA
valmistelu:
Menimme omalla ajalla kouluun valmistelemaan välineitä toimintatuokiota varten. Teimme "töpöttimet" sekä sapluunoita. Painoimme myös yhden tyynyliinan esimerkiksi, jotta asiakkailla olisi jonkunlainen käsitys erilaisista mahdollisuuksista sekä sapluunoiden lopputuloksesta kun ne painoi. Saimme tyynyliinat koulun puolesta kun taas maalit sekä pensselit toimintakeskukselta.
toimintatuokio:

Aloitimme heti kankaiden koristamisen. Asiakkaat pitivät tekemistämme muoteista ja ne tulivat hyvin käyttöön. He kokeilivat kaikki painamista muoteilla ja töpöttimillä sekä maalasivat itsenäisesti siveltimillä. Monet heistä halusivat tehdä äitienpäivälahjaksi tyynyliinan, jolloin he myös tekivät lahjaan kortit toimintatuokion lopuksi. Monet halusivat kirjoittaa, esimerkiksi "äiti" korttiin tai tyynyliinaan niin, että kirjoitimme paperille heidän haluamansa tekstin ja he kirjoittivat sen teokseen itsenäisesti mallista. Tämä oli minusta hyvä kirjoittamisentaidon harjoitteluun myöskin, jota osa asiakkaistamme tällä hetkellä harjoittelee toimintakeskuksessa muutenkin.
Saimme asiakkailta hyvää palautetta ja he pitivät toiminnasta kovasti. Haasteena oli muoteilla tekeminen (avustimme mm. pitämällä muotista kiinni asiakkaan töpötellessä väriä) ja he tarvitsivat myös kannustusta. Kahden tunnin toimintatuokion aikana pyrin toistamiseenkin sanomaan, ettei huonoja teoksia ollut ja että teokset tulisivat näyttämään heiltä itseltään. Lopputuloksesta näki, että niin he myös tekivät. Pyrimme antamaan heille tukea aloituksessa, mutta pyrkimään siihen että saisivat myös itse keksiä ja toteuttaa itseään emmekä painostaneet heitä mihinkään. Annoimme vaihtoehtoja ja ehdotuksia, mutta lopullisen päätöksen tekemisestään tekivät asiakkaat itse.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti